Historiikki

Lahden Sähköalantyöntekijät Ry, osasto 059, 60-vuotta.

Osaston perustaminen vuonna 1957

Perinteisesti Lahden ja lähiympäristön sähköasentajat, kuten muualtakin Suomesta olevat sähköasentajat, olivat kuuluneet metallityöväen liittoon ns. ottopoikina. Lahtelaisista sähkömiehistä alkoi kuitenkin tuntua, ettei heidän asioitansa ajeta metalliliitossa tarpeeksi tasapuolisesti metallimiehiin verrattuna. Näin syntyi ajatus perustaa oma ammattiosasto, ja omana osastona hakeutua Sähköalantyöntekijäin liittoon.

Niinpä päätettiin järjestää asiasta kokous. Kokous pidettiin 18.07.1957 klo 18:00 Kauppahotellin kabinetissa, ja siihen osallistui 16 henkilöä. Olemme onnistuneet nimeämään näistä seuraavat 11 henkilöä: Veikko Tani, Erkki Sievänen, Yrjö Helin, Artturi Rajaniemi, Ahti Pärssinen, Matti Salmari, Eino Eränen, Samuli Haaparanta, Reino Juurinen, Viljo Mujunen ja Jorma Lindholm. Näiden henkilöiden lisäksi paikalla oli Sähköalantyöntekijäin liitosta Viljo Pekonen, joka selvensi läsnäolijoille Sähköliiton pyrkimyksiä sekä tavoitteita. Pekonen myös rohkaisi oman ammattiosaston perustamiseen.

Kokouksessa käytyjen keskustelujen tuloksena syntyikin Lahteen oma sähkömiesten osasto. Valtaosa läsnäolijoista liittyi heti jäseneksi näin perustettuun uuteen osastoon. Tilaisuudessa puhetta johti Veikko Tani ja sihteerinä toimi Erkki Sievänen. Osaston ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Ahti Pärssinen, sihteeriksi Erkki Sievänen ja rahastonhoitajaksi Yrjö Helin. Pärssinen johti puheenjohtajan tehtäviä aina vuoteen 1961 saakka vieden nuorta osastoa ansiokkaasti eteenpäin.

Osaston toimintaa vuosien varrella

Vuonna 1961 pidetyssä kokouksessa puheenjohtajaksi valittiin Ahti Pärssisen jälkeen Lasse Saarela, joka hoiti tehtävää aina vuoteen 1963 saakka. Vuosina 1957-1960 sihteerinä toimivat Erkki sievänen 1957-1960, Olli Virtanen 1960-1961 sekä Matti Ruotsalainen 1961.Taloudenhoitajina toimivat Yrjö Helin 1957-1961 ja Teuvo Karlson 1962-1963.

Vuonna 1963 puheenjohtajaksi valittiin Harri Viinikka, joka hoiti tehtävää marraskuuhun 1963. Tämän jälkeen nuijan varteen siirtyi jälleen Ahti Pärssinen. Pärssinen hoiti puheenjohtajan tehtäviä aina vuoden 1968 loppuun saakka. Vuosina 1931-1965 sihteerinä toimi Reino Lindroos ja vuosina 1965-1968 Olavi Räsänen. Vuosina 1963-1967 taloudenhoitajana oli Arvo Vuorinen. Näinä vuosina osastomme kasvoi jo n. 400 jäsenen suuruiseksi.

Reino Lindroos oli kuullut, että Helsingin kirjatyöntekijöillä oli ns. kummiperhe. Tästä virisi ajatus, josko osastomme ryhtyisi samantyyliseen tukitoimintaan. Vuonna 1969 Lindroos selvitti rajaseutuyhdistykseltä mahdollisia tukea tarvitsevia perheitä ja saikin useamman perheen nimet. Vuoden 1971 kokouksessa valittiin taivalkoskelainen Hanneksen perhe kummiperheeksi, ja heitä varten avattiin tili Lahden Säästöpankkiin. Tilille kerättiin vuoden aikana varoja jouluna luovutettavaksi. Tämän lisäksi osasto keräsi eri firmoilta mm. tavara- ja vaatelahjoituksia perheelle vietäväksi. Sähkömiehet menivät jopa Taivalkoskelle sähköistämään ja maalaamaan kummiperheen kotitalon. Tukitoiminta jatkui useamman vuoden, aina siihen saakka kunnes perhe pääsi omille jaloilleen.

Näinä vuosina osastomme harrasti myös erilaisia kerho- ja harrastetoimintoja. Pilkkikilpailut olivat yksi suosittu vuosittainen tapahtuma, joka kokoaa edelleen jäsenistöämme perheineen viettämään mukavaa yhteistä päivää. Järjestimme mm. Uudenmaanpiirin pilkkikilpailut Vesijärvellä, Mukkulan rannassa 13.03.1966, jotka olivat osastollemme menestys. Täältä saimme haltuumme vuodeksi kiertopalkinnon sekä pysyvänä palkintona parhaan osaston lautasen.

Vuonna 1969 puheenjohtajaksi valittiin Jaakko Puranen, joka hoiti tehtävää vuoden 1970 alkuun jonka jälkeen puheenjohtajaksi siirtyi Mauno Siitonen. Vuosina 1971-1974 puheenjohtajana toimi Kalevi Ojaranta. Sihteerinä vuosina 1969-1974 toimi Veikko Suviola ja taloudenhoitajana vuosina 1970-1974 Ensio Grön, kunnes vuoden 1973 alusta tehtävään siirtyi Unto Otranen.

Vuosi 1969 oli merkittävä ratkaisuvuosi AY-rintaman eheytymiseen. Silloin kaksi suurta keskusjärjestöä SAJ ja SAK liittyivät yhteen perustaen uuden yhteisen Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön. Valitettavasti tämäkään ei poistanut täysin poliittisia ristiriitoja, joita oli ammattiyhdistystoiminnassa. Asiat heijastuivat myös osastomme toimintaan jonkun verran, mutta onneksemme osastomme onnistui kokoamaan rivistönsä varsin nopeasti ja hyvä yhteishenki palautui jälleen palvelemaan jäsenistömme etuja. Tuolloin maassamme vallitsi ns. Linnarauhansopimus, mikä tarkoitti mm. sitä, että palkat oli jäädytetty. AY-jäsenmaksujen perinnän saimme työnantajien tehtäväksi, mikä oli suuri edistys liittomme ja osastomme toiminnalle. Vuoden 1969 lopussa osastomme erosi SAS:n Lahden paikallisjärjestöstä.

1970-luvun alusta saakka on osastomme käynyt Lahden ammattikoulun sähköosastoilla kertomassa liittomme ja osastomme toiminnasta. Jäsenemme ovat myös osallistuneet liiton eri sopimusalojen päättäviin elimiin aktiivisesti mm. niin liittokokousedustajina kuin edustajiston jäseninä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö osastomme olisi kritisoinut liiton toimintaa määrätyissä asioissa. Mm. vuonna 1986 osastomme lähetti 4 linjaautollista asentajia Tampereelle liittoon ilmaisemaan oman mielipiteensä vallitsevan lakkotilanteen hoitamiseksi.

16.04.1972 osastoomme perustettiin myös naisjaosto, joka toimi valitettavasti vain muutaman vuoden ajan.

Vuonna 1974 osaston puheenjohtajaksi valittiin Osmo Mandelin ja vuonna 1976 nuijan varteen siirtyi Rauno Teimonen, joka toimi tehtävässään vuoden 1980 loppuun saakka. Vuosina 1975 ja 1976 sihteerinä toimi Rauno Ruusunen ja vuoden 1977 sihteerinä toimi Jukka Sievinen. 1978-1980 sihteerinä oli Hannu Hanhijärvi ja taloudenhoitajana jatkoi Unto Otranen.

Vuonna 1977 osastomme onnistui hankkimaan toimitilat aivan Lahden keskustasta. Tilat käsittävät toimistotilojen lisäksi n. 20 hengen kokoustilan ja pienen keittiötilan.

Vuodesta 1981 vuoteen 1992 osaston puheenjohtajana oli Seppo Lindfors. Sihteerinä toimi vuosina 1981-1982 Tapio Pykälä, vuonna 1983 Veikko Suviola, 1984 Hannu Hanhijärvi, 1985-1988 jälleen Tapio Pykälä, 1989 Matti Visuri ja vuosina 1990-1991 jälleen Hannu Hanhijärvi. Taloudenhoitajana jatkoi edelleen Unto Otranen.

1990-luvulla osastomme alkoi tukemaan PHKS:n lasten psykiatrian osastoa. Aluksi tukitoiminta käsitti joululahjapaketteja ja myöhemmin laajeni erilaisiin "puuhapäiviin". Olemme käyneet lasten kanssa mm. ratsastamassa ja valjakkoajelulla. Viimevuosina olemme järjestäneet säännöllisesti joka kevät lapsille ja heidän hoitajilleen virkistäytymispäivän. Vierailukohteita ovat olleet mm. eläintarha, kylpylä ja Heureka. Päivä on ollut antoisa niin lapsille, hoitajille kuin meille järjestäjillekin. Olemme syöneet yhdessä eväitä ja käyneet ravintolassa syömässä jokaisella reissulla, ja kaikilla on ollut mukavaa.

Vuonna 1993 puheenjohtajana toimi Matti Rantanen ja 1994-1996 jälleen Seppo Lindfors. Sihteereinä toimi vuonna 1992 Matti Rantanen ja vuosina 1993-1996 Kari Pykälä, joka vaihtui puheenjohtajaksi vuonna 1997 ja sihteeriksi valittiin Mika Piekkari. Taloudenhoitajana jatkoi jälleen Unto Otranen. 1998 puheenjohtajana aloitti Kari Ahtiainen ja sihteerinä Arto Roth.

1999 puheenjohtajan nuijaan tarttui Vesa Lindfors ja sihteeriksi siirtyi Heikki Saxberg. Pitkäaikaisen taloudenhoitajamme Unto Otrasen jäädessä eläkkeelle vuonna 2005 taloudenhoitajan tehtäviin siirtyi Timo Airas.

Osastomme jäenkehitys on ollut vuosien mittaan tasaista. Vuonna 2014 tuli osastoomme kuitenkin kerralla n.150 uutta jäsentä. Tämä selittyy osasto 124:n lakkauttamisella joka oli pääsäntöisesti ns. puhelinmiehien osasto. Osasto 124 oli toiminut merkittävästi myös liiton toiminnoissa eikä mm. Aimo Ruususen ja Martti Alasmaan panosta voi kuin kehua.

Osasto 124 oli perustettu 18.04.1963 nimellä Lahden Puhelinmiehet Ry, jolloin yhdistykseen oli liittynyt n. 20 Lahden keskinäisen puhelinyhdistyksen asentajaa. Puhelinmiehistä kilpailivat silloin myös molemmat keskusjärjestöt niinkin rajusti, että toiminta oli loppua vuoden 1969 alkuun. Asioista päästiin kuitenkin lopulta sopuun hyvässä yhteishengessä. 01.01.1970 yhdistyksen nimeksi tuli Päijät-Hämeen tietoliikenne ammattilaiset Ry. Osaston 124 viimeisenä puheenjohtajana toimi Jorma Haara.

Vuoden 2010 jälkeen osastomme merkittävämpiin taloudellisiin satsauksiin on kuulunut toimitilojemme modernisointi sekä atk-laitteiston päivittäminen.

Vuonna 2016 saimme jälleen piristysruiskeen uusista jäsenistä, kun Kausalan osasto lakkautti itsensä ja liittyi osasto 059:n. Kausalan osaston viimeisenä puheenjohtajana toimi Untamo Walin.

2000 luvun taitteessa osastoa uhkasi ns. ukkoutuminen, mutta onneksi olemme saaneet uusia nuoria jäseniä toimimaan niin osastomme kuin Sähköliiton eteen. Tästä heille suuri kiitos!

Tänään vuonna 2017 näemme meidän osastomme jäsenille valoisan tulevaisuuden etujemme puolustajana, ja jatkavan vahvana sekaosastona.